Patrik Hužva – generální ředitel společnosti LABICOM s.r.o.
Je absolventem ekonomie na Newbery College a MBA a MSc programu na Nottigham Trent University. Své rozsáhlé zkušenosti z oblasti obchodu a marketingu získal v několika společnostech. Pracoval například pro nadnárodní petrochemickou společnost ExxonMobil jako Territory Manager. V poradenských společnostech IMPAC a DC VISION se zaměřením na optimalizaci výrobních nákladů pracoval jako Regional Vice President pro ČR, Slovensko a Maďarsko a specialista LEAN procesů. Od roku 2011 pracoval v pozici obchodního ředitele ve společnosti EMOS, kde vedl tým manažerů. V současné době působí na pozici generálního ředitele společnosti LABICOM s.r.o.
Po letech úspěšného působení v oblasti obchodu jsi se posunul do oblasti laboratorní techniky. Co pro tebe tato výzva znamená?
V životě jsem měl štěstí pracovat pro zajímavé a většinou i úspěšné firmy. Práce pro mě vždy znamenala více než jen práce. Vždy jsem potřeboval cítit, že to dává smysl, že tvoříme přidanou hodnotu.
V Labicomu jsem dostal příležitost se zase posunout o kus dál. I „produkty a služby“, které firma nabízí mají smysl a v mnoha případech pomáhají dělat svět lepší a zdravější a to se mi líbilo. Prodávat něco, co má smysl. Rovněž jsem při pohovorech měl velmi dobrý pocit z majitelů firmy a svého přímého evropského nadřízeného. Tak jsme si podali ruku a dnes jsem za to moc rád…
Jak si LABICOM v současnosti stojí a jaké jsou ambice do budoucnosti?
LABICOM s.r.o. je součástí nadnárodní skupiny ALTIUM GROUP se sídlem ve Švýcarsku, nicméně se nejedná o standardní model nadnárodní firmy, který, jak již dnes víme, v mnoha případech selhává. Jsme převážně obchodní firma, která dodává laboratorní přístroje, spotřební materiál a poradenské a servisní služby, a to zejména analytickým laboratořím v České a Slovenské republice.
Našimi zákazníky jsou hlavně univerzity, akademie věd, farmacie, environmentální laboratoře, petrochemie, forenzní laboratoře, potravinářství a komerční soukromé laboratoře, prakticky všichni ti, kteří potřebuji něco chemicky zanalyzovat a je jedno jestli jde o ftaláty v dětských hračkách nebo pesticidy v potravinách.
Výzev je spousta, nyní například intenzivně pracujeme na vytvoření nového webu a eCommerce platformy. Jsem v LABICOMU teprve první rok a je toho ještě hodně, co je potřeba udělat. ALTIUM GROUP, koupila firmu LABICOM do své „rodiny“ v roce 2014 a dala touto akvizicí dohromady dva týmy z různých společností. Největší výzva je skloubení dvou kultur. Myslím si, že se s tím potýká každá firma, která si projde akvizicí. Každý to chce dělat jako předtím, ale ono to v mnoha případech už nejde. S tím se i my nyní potýkáme.
Hlavním cílem je vybudovat zdravou odpovědnou a úspěšnou firmu. Důležitý je trvale udržitelný rozvoj. Myslím, že máme dobře našlápnuto. Firma je na trhu již 19 let a má dobrou reputaci mezi zákazníky. Majitel nám dává maximální podporu a důvěru. V podstatě si firmu s týmem budujeme sami a to je vzácná příležitost. Vše je jen otázka času a vytrvalosti.
Co nabízíte lepšího (jaká je vaše přidaná hodnota) oproti konkurenci?
Jsme mezinárodní firma, která si nicméně zachovává téměř absolutní identitu.
Naší největší konkurenční výhodou je nezávislost na dodavateli. Vždy se snažíme přinést zákazníkovi to nejlepší řešení pro něho a netlačíme mu pouze jednu značku. Zastupujeme renomované firmy z celého světa, od Kanady, USA přes Evropu až po Čínu.
Tak to máme i v ATLIUM GROUP, tedy zákazník si může u nás opravdu vybrat a najít pro sebe to nejlepší řešení. S naší sesterskou firmou v Praze, HPST, s.r.o., která se zejména zabývá instrumentací, nabízíme kompletní řešení pro analytický business.
Jsi absolventem MBA programu na Nottingham Trent University. Dlouhá léta jsi také působil jako lektor na MBA programech. Jak zpětně hodnotíš tento typ studia a v čem ti bylo největším přínosem?
Zpětně dané studium a posléze i lektorskou činnost na modulu Strategic Marketing hodnotím velmi pozitivně. Manažer získá tzv. „eagle view“ a má mnohem lepší přehled o celkovém fungování firmy jako celku. Neméně významná je i funkce „networkingu“ a následné příjemné konzultace a setkávaní s lidmi a sdílení vzájemných zkušenosti. Jistě bych dané studium nedoporučil čerstvému absolventu vysoké školy. Je potřeba mít nejdříve manažerské zkušenosti a poté teprve uvidíte přidanou hodnotu daného studia. Není to titul MBA, ale znalosti, které sami získáte, které vám dají sílu tvořit. Říkám tomu „knowledge is power“, síla, energie vždy vede k nějaké akci a akce musí vést u obchodní společnosti ke konkurenční výhodě. Pokud firma neví, proč právě jim zákazník posílá objednávky, co je jejich konkurenční výhoda, není to moc dobře. Na dané téma je i má celodenní přednáška na MBA programu.
Jsme rádi, že tě potkáváme i na akcích SAMBA. Jak se ti tyto aktivity líbí a co ti přinášejí?
Akce, které jsem navštívil, mě vždy velmi mile překvapily. Vždy byly lepší, než jsem očekával a to se nestává moc často. Pro mě je největší přidanou hodnotou inspirace a nenucené setkávání se zajímavými lidmi.
Jsi velmi pracovně vytížený. Jakým způsobem relaxuješ a jak tzv. dobíjíš baterky?
Baterky nejvíce dobíjím v přírodě se svými dětmi a partnerkou. Bydlíme 600 metrů od lesa a příroda je všude kolem nás, to mě neskutečně dobíjí. Rovněž máme rádi práci na naší okrasné zahradě. Co mi rovněž hodně vyčistí hlavu, je jízda na horském kole a v zimě sklouznutí na běžkách.
Máš na čtenáře INSPIRACE nějaký závěrečný apel?
Myslím, že se české podnikatelské prostředí hodně zlepšilo, lidé si čím dál tím více uvědomují, že jedině poctivá cesta je ta správná.
Já mám obrovský manažerský vzor – přírodu jako celek, kde vše funguje naprosto úžasně a v absolutní rovnováze. Stačí se podívat kolem sebe a člověk to hned vidí, jen se to musí naučit vnímat u umět to přeložit do srozumitelného jazyka. Jednoho dne chci napsat knihu o zákonech přírody a jejich implementaci do zdravé a odpovědné firmy.
Každý den, když jedu z práce a vjedu do lesů, řeknu si to je přesně ono, kam se chci každý den vracet. Pak se naučíš s přírodou komunikovat a ona vám toho hodně prozradí, i když mnozí „milovníci nákupních center“ mi nerozumí.
Je potřeba si uvědomit, že příroda by si bez nás poradila, ale my bez ní ne! To je můj apel. Proto vždy mluvím o odpovědné firmě. Nikdy bych nemohl pracovat pro firmy, které vyrábí cigarety, zbraně či ničí životní prostředí. Na závěr bych se rád se čtenáři podělil o moji základní filozofii v řízení firmy:
„Ve světě v přírodě stagnace neexistuje, existuje pouze růst či pád, tam kde je všechno v pohybu není možné stát nehybně. Firmy si musí vybrat pouze mezi dvěma možnostmi, chtít jít dopředu nebo zpátky“. Ono totiž nic mezi není.