Jana Fišerová: Naše cupcaky dělají radost
Janu znají účastníci SAMBA akcí jako autorku sladkého konceptu rozesílání lahodných cupcaků. Svými dárkovými balíčky udělala radost už desítkám z nás.
Skvělou zprávou je, že Janu budeme vídat ještě častěji - neblíže na letošním Summer Dayi a také v příští skupině SAMBA MBA pro majitele a manažery, které se bude účastnit v roli studenta.
Více se dozvíte více v rozhovoru, který přebíráme s laskavým souhlasem z BusinessInfo.cz. Dobroty můžete objednávat přes Cupcakes kamkoli nebo Cupcaky do firmy.
Rodinná výrobna doručí čerstvé cukrovinky poštou. V Česku je první.
Voňavé cukrovinky v podobě košíčků se sladkým krémem, pro které se i v Česku užívá anglický název cupcake [kapkejk], jsou již na první pohled spojené s termíny čerstvosti a rychlé spotřeby. Přesto je rodinná cukrářská firma Family Bakery jako jediná na tuzemském trhu dokáže nabídnout přes e-shop a poslat poštou.
„Když jsme začínali, v českém cukrářství chyběla v podstatě úplně e-commerce. V tom jsem viděla ohromnou příležitost. Ale být v něčem první na trhu s sebou ale samozřejmě nese i své výzvy. Jedna z hlavních byla, a stále do jisté míry je, právě to, že posílání dortů a zákusků, ale i masa, ryb a dalšího zkáze podléhajícího zboží, není v Česku běžné. Proto ani nikoho nenapadne zagooglit ‘poslat cupcake poštou‘. Je tu tedy díra na trhu, a tedy i příležitost, nejen pro cukráře, ale i pro jiné výrobce kvalitních potravin, prorazit na celý český trh a nezůstat tak závislí na nejbližším okolí,“ vysvětluje zakladatelka společnosti Jana Fišerová.
Ostrovní inspirace
Pro svůj nápad posílat cupcaky v Česku na jakoukoli adresu se inspirovala ve Velké Británii, kde 18 let žila a pracovala. „Tam je tento způsob přepravy dortů a zákusků totiž celkem běžná věc již několik let,“ porovnává Jana Fišerová.
Nápad rozjet Family Bakery byl její, ale na jeho realizaci se podílela celá rodina. „Od začátku jsme totiž rodinný podnik – proto Family Bakery,“ zdůrazňuje Jana Fišerová. V roce 2016 koupila usedlost v Polepech u Litoměřic, ve které díky podpoře Ústeckého kraje během následujícího roku vybudovala cukrářskou výrobnu a sídlo firmy i rodiny. V létě roku 2018 přihlásili svůj nápad rozjet cupcakový e-shop do soutěže začínajících podnikatelů T-Mobile Rozjezdy, kde se umístili na třetím místě v Ústeckém kraji.
Přes rok se pak věnovali vývoji obalů, testování trhu a rozvoji firmy. „Naše úsilí pak bylo odměněno v létě roku 2019, kdy jsme získali ocenění Regionální potravina, prvenství jsme obhájili i v roce 2021 a 2022, a v zimě téhož roku se Family Bakery stala firmou Roku Ústeckého kraje. Na jaře roku 2020, ano, na začátku pandemie, jsme pak konečně spustili první cupcakový e-shop v České republice,“ zmiňuje Jana Fišerová.
Využije to, co přednáší
V rámci rodinné firmy mohla zúročit své pedagogické zkušenosti. „Jako vysokoškolská profesorka v oborech obchod, strategické řízení a podnikání jsem pravidelně přicházela do kontaktu s podnikateli, což mě inspirovalo k tomu, založit vlastní firmu. Protože já ale spálím i vodu na čaj, využili jsme zkušeností z cukrařiny mé maminky. Pro cukrařinu se pak nadchla i moje šikovná nastávající švagrová, která byla a je jedním ze základních pilířů Family Bakery,“ popisuje Jana Fišerová.
Při rozjezdu netradičního podnikatelského záměru musela překonávat některé potíže. „Největší problémy jsme měli s dostupností potřebného obalového materiálu a důvěrou veřejnosti v české přepravce, a to hlavně Českou poštu. Pro přepravu cupcaků běžnou kurýrní přepravou je musíme náležitě zabalit. Nesmí se při transportu poničit a musí si udržet teplotu, která je českou legislativou předepsána. K tomu potřebujeme izolace, chlazení, fixace, rozdělovače a kvalitní obal. Ani jedno nelze v Česku sehnat. A když už některé ano, tak buď za částky, které u českého zákazníka již neobhájíme, nebo v kvalitě respektive z materiálu, který se neslučuje s naší environmentální politikou. Proto naprostou většinu našich obalových materiálů dovážíme z Velké Británie,“ zmiňuje zakladatelka Family Bakery.
Složité bylo také přesvědčit zákazníky o tom, že Česká pošta je schopná doručit křehké a čerstvé dortíky včas. „Přepravcům je opravdu celkem jedno co převážejí – to ale není případ jen České pošty, ale všech přepravců. Je tedy na odesílateli, aby své zboží připravil na jakékoli zacházení. Proto jsme my na našem unikátním řešení strávíli více než rok. A vyplatilo se. Cupcaky došly zatím úplně vždycky v naprostém pořádku. A zda zboží dojde včas? Opět se musí odesílatel připravit na to, že bez garance to nepůjde. My proto využíváme Express Mail Service České pošty, který nám garantuje doručení zboží do 14. hodiny následující den, a to i v sobotu. Není to nejlevnější služba, ale poskytuje záruku, na kterou jsme se mohli zatím vždy spolehnout,“ dodává majitelka cukrářské společnosti.
Pošta vede
Efektivita doručování ji dokonce někdy příjemně překvapuje. „V poledne přijedou skvělé pracovnice Lovosického depa do Polep vyzvednout naše cupcaky a kolikrát už v 8 ráno druhý den jsou doručené na jižní Moravě či v Ostravě! Zpoždění se stalo za dva roky pouze párkrát, ale bylo to jen o pár hodin, v Praze respektive pražském předměstí, a navíc v době pandemie. To dokážeme i my i naši zákazníci pochopit a odpustit. Konkurence České pošty nám zatím nedokázala nabídnout stejné záruky za podobnou cenu. Nemáme proto důvod odcházet a věříme, že naši zákazníci naši důvěru na základě dobrých zkušeností přijmou za svou,“ konstatuje Jana Fišerová.
Zatímco někteří výrobci cukrovinek přes léto omezují svoji produkci, protože nedokáží zaručit jejich kvalitu při transportu a skladování kvůli vysokým teplotám, doručovat cupcaky poštou se daří celoročně, i když jsou letní parna. „Pravidelně testujeme a měříme teploty při doručení a podle toho přidáváme nebo ubíráme množství chladicích ledových balíčků v různých ročních obdobích. Díky skvělé izolaci z recyklovaného denimu nebo ovčí vlny pak dokážeme teplotu udržet po celou dobu transportu,“ zdůrazňuje Jana Fišerová.
Na rozdíl od mnoha velkých producentů cukrovinek se navíc dortíky z Family Bakery obejdou bez umělých konzervantů a stabilizátorů. „Ve výrobě nepoužíváme vůbec žádné chemické přísady či ztužovače a je jedno, zda jsou to cupcaky do kaváren, na svatbu nebo k poslání poštou. Jsou to ty samé produkty z těch nejkvalitnějších čertvých surovin. Během testování tohoto způsobu přepravy jsme samozřejmě testovali i různé typy krémů, abychom našli ten, který dobře drží tvar a má přirozeně stabilní konzistenci. Každou zakázku navíc připravujeme čerstvou na objednávku a v přepravě jsou cupcaky maximálně 24 hodin. Pokud tedy budete skladovat své cupcaky po doručení v lednici, můžete si je užívat ještě minimálně 48 hodin,“ popisuje Jana Fišerová zákulisí prvního českého e-shopu s cupcaky.
Rodinná firma se vypořádala také s dalším velkým tématem současnosti, kterým je globální růst nejrůznějších jednorázových plastových obalů. „Naše firemní environmentální politika a silný osobní vztah k přírodě nám již od začátku diktují jaké obaly bychom měli a neměli k přepravě využívat. Proto k chlazení využíváme ledové balíčky plněné pitnou vodou v recyklovaném a běžně recyklovatelném LDPE (low density polyethylene) obalu. To samé se týká izolací – ať už jsou to izolace z ovčí vlny či vegan-friendly izolace z recyklovaného denimu, oba druhy jsou opět balené v běžně recyklovatelném polyethylenu. Samotné izolace jsou pak biodegradabilní a veškeré fixace, které udrží cupcaky při transportu na svém místě jsou z papíru. Nejen, že jsou všechny naše obaly recyklovatelné nebo biodegradabilní, ale jsou také znovu použitelné. Držíme se tedy zásady tří R – reduce, reuse, recycle,“ pokračuje Jana Fišerová.
Všechny součásti obalu navíc mohou najít v domácnostech další využití. „Ovčí vlna i denim (pevná bavlněná tkanina – pozn. redakce) jsou skvělé materiály pro vycpávky pelíšků pro domácí mazlíčky a proto plánujeme spustit kampaň ve spolupráci se zvířecími útulky. Pokud naši zákazníci sami nebudou mít pro vlnu další využití, budou ji moci darovat útulku v jejich okolí. Ledové balíčky je možné použít dále nejen na chlazení jídla a pití na pikniku nebo dlouhých cestách autem, ale hodí se i na chlazení vymknutého kotníku či jiných poranění,“ popisuje Jana Fišerová.
Samotná krabička na cupcaky podle ní i po doručení zůstane uvnitř i zvenku perfektně čistá, a proto ji lze dále využít například pro úschovu fotek, dopisů nebo přáníček, nebo jako dárkové balení pro někoho jiného. „Naše logo je z krabičky snadno odstranitelné a samozřejmě také recyklovatelné,“ doplňuje zakladatelka Family Bakery.
Letos dojde na dortová lízátka
Vlajkovou lodí moderní rodinné cukrářské výrobny jsou od začátku zmíněné cupcaky. Svoje produktové portfolio ale během svého působení na trhu rozšířili o spoustu dalších moderních i tradičních záskusků a dortů, které si mohou zákazníci zakoupit ve vybraných kavárnách či na objednávku přímo v sídle společnosti. „Letos se ale chystáme rozšířit i naše potrfoilo produktů vhodných k posílání poštou, a to hlavně o dortová lízátka a nanuky, brownies, makronky a dokonce i dorty,“ plánuje Jana Fišerová.
Podle jejích slov nemá firma „typického“ zákazníka. „Našimi zákazníky jsou nejen ti, kteří chtějí někomu udělat radost originálním sladkým dárkem, ale i firmy, které chtějí poděkovat svým zaměstnancům, věrným zákazníkům či obchodním partnerům. Dokážeme totiž poslat cupcaky například do všech firemních poboček ve všech koutech republiky v jeden den a doručit je v podstatě téměř ve stejnou chvíli. Do firem dodáváme i obrandované cupcaky s logem, které se hodí nejen na velké firemní akce či konference, ale i na menší obchodní snídaně či jiná jednání a meetingy. Skvěle a chutně totiž reprezentují značku,“ podotýká Jana Fišerová. Svoje zákusky a dorty společnost také dováží vlastním chladicím vozem do vybraných kaváren v Ústeckém, Libereckém a Středočeském kraji. V těchto regionech se výrobky z Family Bakery objevují také na svatbách či velkých food festivalech.
Na konkurenci se těší
I když firma se svým inovativním projektem prorazila na trhu před nějakým časem, reálná konkurence v podobě e-shopu s dortíky jí zatím v Česku nevznikla. „Zatím o žádné nevíme, ale díky pravidelným přednáškám na univerzitách a účastech na start up festivalech jsme již inspirovali několik mladých aspirujících podnikatelů. Doufáme tedy, že posílání čerstvých potravinářských produktů bude brzy stejně běžné jako v zahraničí,“ zmiňuje Jana Fišerová.
Místa na českém trhu je podle ní dost. „Takže se nebojíme, že by nás konkurence nijak zvlášť negativně ovlivnila – právě naopak, čím větší bude povědomí veřejnosti o této možnosti, tím více porosteme i my, a tím více bude příležitostí pro české výrobce obalových a izolačních materiálů. Vyvíjet totiž nový produkt pro jednu cukrárnu se moc nevyplatí, pro deset už ale možná ano. To pak pomůže nejen konkurenci, ale i nám, ušetřit na nákladech ať už finančních či environmentálních ve formě uhlíkové stopy spojené s dovážení obalů ze zahraničí,“ očekává zakladatelka Family Bakery.
Letos v létě jsme navýšili kapacity, a to hlavně tím, že jsem se po 18 letech konečně vrátila zpět do České republiky, abych se firmě a jejímu růstu věnovala naplno. Loni jsme najali prvního externího zaměstnance, ale i tak se cítíme všichni jako jedna velká rodina,“ pokračuje Jana Fišerová.
Čerstvá budoucnost
Celý obor má podle ní dobré perspektivy. „Věřím, že pro cukrařinu bude na českém trhu vždy místo. Ale stejně tak si myslím, že český zákazník je čím dál naročnější a očekává kvalitní čerstvé ingredience, etické chování výrobců a skvělý zákaznický servis. Dále se od výrobců očekává čím dál víc uspokojení zákazníků se speciálními stravovacími požadavky, jako jsou bezlepkáři či vegani,“ uvažuje Jana Fišerová a pokračuje: „To nevyhnutelně povede k růstu poctivých a kvalitních cukrářů, kteří své řemeslo dělají s láskou a nadšením, jsou otevřeni novým trendům a záleží jim na spokojenosti svých zákazníků, a naopak poklesu těch, kteří k výrobě používají nekvalitní ingredience a jsou zaseklí v bývalém ‘práškovém’ režimu“.
Očekává také, že e-commerce se bude v gastru dále prosazovat a doručování potravin a potravinářských výrobků běžnou poštovní a kurýrní přepravou bude do deseti let nový standard.
Společnost Family Bakery v kostce
Rodinná firma Family Bakery je moderní cukrářská výrobna, která se specializuje na výrobu zákusků a dortů pro firemní a koncové zákazníky. Firmu založila v roce 2016 Jana Fišerová na dálku z Anglie. U Family Bakery se díky tomu snoubí moderní trendy a inovace s poctivou prací a tradicí. Všechny jejich výrobky lze objednat přes e-shop, a vybrané zákusky dokonce zaslat poštou kamkoli v ČR.
převzato s laskavým svolením z BusinessInfo.cz, text Dalibor dostál, foto Family Bakery