Manuál fokusovaných workshop...

Manuál fokusovaných workshopů

Kamarádi, vítáme vás do týmu! Jsme rádi, že se podílíte na vytváření a realizaci tématicky zaměřených SAMBA akcí.

Společně s vámi chceme dosáhnout nejlepší výsledek pro naše náročné a zároveň vděčné auditorium. Váš úspěch a spokojenost účastníků nám pomůže SAMBA aktivity dále průběžně rozvíjet.

Pro usnadnění práce jsme připravili tento manuál. Má vysvětlit principy a pomoci vám zejména při sestavování obsahu modulu a při přípravě lektorského týmu.

Jsme připraveni vám kdykoliv pomoci a jsme vždy rádi za náměty na další zlepšení.

Proč pořádá SAMBA odborné workshopy?

Smyslem SAMBA je budovat vztahy a důvěru. Ty vznikají mezi lidmi, kteří spolu něco konkrétního sdílejí a vytvářejí. Proto je strategií SAMBA nekončící série příležitostí k inspiraci a k setkávání s lidmi, kteří jsou podobně hodnotově naladěni (drží slovo, platí včas a jsou ochotni si pomáhat).

Mimo dalších typů eventů organizujeme odborně zaměřené akce, které se v poslední době organicky transformují v koncept systematického osobního a manažerského rozvoje, pracovně nazvaného SAMBA Academy.

Jaký je očekávaný výsledek?

Chceme, aby lidé odcházeli z vaší akce s třemi naplněnými očekáváními:
Maximální inspirativnost – pocit, že jste jim přinesli největší inspiraci v dané oblasti, jakou jim doposud nikdo jiný nezpůsobil.
Skvělá společnost – radost, že mohli aktivně a konstruktivně diskutovat problematiku s vámi i s dalšími skvělými lidmi, kteří se akce zúčastnili.
Přenos znalostí do praxe – jasná představa co mají dělat pro to, aby jim prezentované věci byly přínosné v praxi a jaké další kroky mají činit pro jejich implementaci do svých firem a životů.

Jaké je schéma a časový rozsah?
Odborné zaměřené akce jsou ve většině případů rozděleny do dvou dnů v časové dotaci 6+2 hodiny, případně 8+3 hodiny. Druhá část (follow-up) slouží pro intenzivnější práci s angažovanou částí auditoria, která má o problematiku hlubší zájem a chce konzultovat např. konkrétní problémy a implementaci ve svých firmách. Follow-up je vhodné v některých případech realizovat s určitým časovým odstupem (např. 2 – 3 týdny), někdy je ho vhodné uskutečnit hned následující den po první části.

Co se účastníkům líbí?
Osvědčují se prvky jako diskuze, týmová práce, všichni máme rádi i rozmanité a poutavé příběhy z praxe.
Obecně lze konstatovat, že pocit spokojenosti účastníků zvyšuje, pokud mohou diskutovat a konfrontovat předkládané teze a přístupy se svými zkušenostmi a situacemi ve svých firmách. Auditorium nemá zájem o dlouhé monology spíkra (na to stačí youtube a není potřeba formátu, jako je tento).
Překvapení, vtipnost + něco navíc jsou skvělé.

Co se účastníkům nelíbí?
SAMBA publikum je tolerantní, inteligentní a otevřené novým (i nekonvenčním) pohledům. Můžete si zde dovolit daleko více, než jinde :-). Negativní reakce by mohly nastat na snahu „prodávat produkty“, případně na exhibice ve stylu „mistrů světa“. Naštěstí se nám to nestává. Výběru spíkrů věnujeme mimořádnou pozornost.

Co je potřeba promyslet a připravit?

1. Základní design a strukturu modulu
Věci se lépe chápou a vstřebávají, když mají hlavu a patu. Zkuste promyslet prvky, ze kterých vytvoříte logický, srozumitelný a zapamatovatelný celek.
Byli bychom rádi, kdybyste vytvořili pro SAMBA unikátní strukturu a obsah.

 2. Informace na úvod
V úvodu doporučujeme mimo nastavení očekávání účastníků představit i strukturu modulu např. formou obrázku, mentálního modelu apod.
Můžete používat slidy, flipchart nebo mluvit spatra – formu necháme čistě na vás. Podstatný je výsledek.

 3. Spíkři a zastupitelnost
Doporučujeme pracovat v týmu. Lidem obvykle vyhovuje určitá rozmanitost prezentovaných pohledů.
Zapojit do průběhu dne více spíkrů je i méně náročné z lektorského pohledu pro vás a obykle také zajímavější pro účastníky. Vaši kolegové by měli být skvělí odborníci a výborní rétoři.
Platí zásada, že byste měli vaše lektory vždy vidět přednášet předem, nikoliv až na první „ostré“ akci. Rada: nedělejte kompromisy, ani kdyby se jednalo (a zejména pokud by se jednalo) o vaše kamarády. 

 4. Hostující spíkři
Můžete využít i hosty s příklady z praxe, kteří podpoří vaše teze, některé názory doplní anebo je naopak zkonfrontují se svým odlišným pohledem. 

 5. Diskuze, interakce
Nechejte lidi mluvit, vyjadřovat se a přemýšlet nahlas. Samozřejmě diskuze by měla být řízená a uřízená – neměli byste připustit exhibice jedinců s neusazeným egem.
Osvědčenou metodou pro rozpoutání diskuze je použít 10 vteřin ticha. Pak se diskuze vždy rozproudí. 🙂

 6. Přestávky
Doporučujeme častější přestávky, ideálně každou hodinu. Naši kolegové vám rádi pomohou udržet disciplínu ve skupině při návratu k látce.

 7. Multimedia ve výuce
Můžete (ale nemusíte) používat i video a audio obsah. Mělo by se jednat o spíše kratší vstupy. Vždy prosím konzultujte předem z pohledu přípravy techniky. 

 8. Podklady pro účastníky
Účastníci by od vás měli dostat zajímavé a užitečné podklady. Mimo obligátních slidů to mohou být i knihy, odkazy apod. Zkuste se na chvíli vcítit do role účastníků a představte si, co by vám pomohlo a případně i udělalo radost.

 9. Ověření znalostí
Angažovanější část auditoria by měla mít možnost získat certfifikát/osvědčení na základě ověření znalostí. Dle typu látky mohou být vhodnou formou ověření např. individuální písemná práce, týmová práce, oponentura před panelem odborníků nebo test apod.

 10. Komunikace se studenty
Dobrá komunikace je pro úspěch klíčová. Proberte s námi, jak a co je vhodné s účastníky komunikovat před akcí a po jejím skončení, jak přesně máme připravit zpětnou vazbu a v jakém rozsahu by měly být poskytovány individuální konzultace.

Další doporučené kroky:
 1. Promyslet si body 1 – 10
 2. Sejít se a probrat to
 3. Pracovat na lektorském sboru

Kontakt pro dotazy: jirka@smba.cz, tel. +420 602 359 504

About Post Author

js